Sõnaseletusi:
Nõustamine - professionaalne kliendi/nõustaja suhtel põhinev abi probleemide
lahendamisel.
Arengutreening
(kootsing, Coaching, Life Coaching) - professionaalne kliendi/coach'i suhtel põhinev abi
eesmärkide saavutamisel ja muutuste toetamisel karjääris, suhetes, isiksuslikus arengus.
Vaimse tervise treening (Mental Health Coaching) - professionaalne kliendi/coach'i suhtel põhinev abi vaimse tervise säilitamiseks, stressiga toimetulekuks, psüühikahäirete ennetamiseks või nendega toimetukuks. Vaimse tervise treening ei asenda psühhoteraapiat ega ravi psüühikahäiret.
Tervisetreening (Healt Coaching) - professionaalne kliendi/treeneri suhe tervisealaste eesmärkide elluviimisel (toitumine, liikumine/treening, uni jm.).
Heaolutreening (Wellness Coaching) - professionaalne kliendi/treeneri suhe kliendi heaolu edendamiseks kõikides olulistes elusektorites (tervis, suhted, töö, spirituaalseus, hobid jt.).
Psühhoteraapia - professionaalne kliendi (või patsiendi) ja terapeudi pikemaajalisel suhtel põhinev abi
psüühikahäirete või emotsionaalsete kriisidega toimetulekul.
Konsultatsioon (psühholoogiline,
psühhiaatriline, tervisealane, arstlik, probleemipõhine, finantsalane jne.) - faktipõhise (teadus, kogemus) abistava info edastamine iseseisvaks kasutamiseks lähtuvalt kliendi/patsiendi probleemist vastava ala eksperdi poolt.
Holistiline psühholoogia - uus suund psühholoogias, mis käsitleb inimest kui tervikut tegeledes paralleelselt kõikide oluliste elusektoritega nagu suhted, töö, eesmärgid, elustiil jne. Holistiline inimesekäsitlus iseenesest ei ole midagi uut vaid läbi ajaloo kanduv kontseptsioon (jooga, antiikajast pärit inimesekäsitlus terves kehas terve vaim, Jungi isiksusepsühholoogia, positiivne psühholoogia, humanistlik psühholoogia, eksistentsiaalne psühholoogia jpt.)
NB! Kõik sellel lehel reklaamitud teenused on suunatud tervele inimesele eesmärgiga parandada toimetulekut ja ennetada haigusi. Nõustaja ei diagnoosi ega ravi psüühikahäireid ega tee teste. Psüühikahäire kahtluse korral palun pöörduda psühhiaatri poole.
Nõustamise metoodika toetub käitumusliku, holistilise, positiivse- ja arengupsühholoogia põhimõtetele. Nõustamise alustalaks on holistiline inimesekäsitlus, et inimese organism on üks tervik ja ökosüsteemi osa, tema üleüldine toimetulek on tugevalt seotud keskkonnaga ning vaimne ja füüsiline tervenemine peavad käima käsikäes.
Nõustamise metoodika toetub käitumusliku, holistilise, positiivse- ja arengupsühholoogia põhimõtetele. Nõustamise alustalaks on holistiline inimesekäsitlus, et inimese organism on üks tervik ja ökosüsteemi osa, tema üleüldine toimetulek on tugevalt seotud keskkonnaga ning vaimne ja füüsiline tervenemine peavad käima käsikäes.
Psühholoogilise nõustamise ja coaching'u eesmärk on kliendi isiksuslikule arengule kaasaaitamine, toimetuleku tõhustamine ja elukvaliteedi tõstmine. Et parandada nõustamise abil oma elukvaliteeti, võiks arvestada vähemalt viie seansiga kord nädalas. Kui see pole võimalik, saab võtta ühe või kaks pikemaajalist konsultatsiooni. Nõustamine annab suunad, tehnikad, oskused ja arengutõuke kuid millisel määral kõike seda ellu rakendatakse, sõltub inimesest endast. Kui on elatud kroonilise stressiga aastaid või isegi aastakümneid, siis läheb samuti aastaid, et sellest välja tulla ja kui on olemas teadmised ning oskused, siis saab inimene neid isesesivalt rakendama hakata. Nõustamine ei anna garantiid, et inimese elukvaliteet/enesetunne peale nõustamist kohe paraneb või tema probleemid hoobilt lahenevad. Kroonilisest stressist väljatulek võib võtta aastaid, olenevalt kui kaua sellega enne on elatud, ja kui kroonilise stressiga kaasneb raskemat sorti sõltuvuskäitumine (alkohol, sigaretid, söögi/stimulantide sõltuvus), siis võib tekkida vajadus nende probleemidega süvitsi tegeleda vastava spetsialisti kaasabil.
NB! Eranõustamisteenus ei ole anonüümne vaid isikupõhine nagu riigiteenuski ja kliendid tuvastatakse pangaandmete kaudu broneerimistasu maksmisel.
Nõustamine on konfidentsiaalne, mis ei tähenda mitte saladuse hoidmist vaid vastutustundlikku info kasutamist kliendi ja üldsuse huvides. Nõustaja võib arutada kliendi juhtumit kolleegidega ja superviisoriga konfidentsiaalselt eesmärgiga parandada teenuse kvalieeti garanteerides kliendi anonüümsuse. Samuti võib nõustaja kirjutada artikleid ja raamatuid, teha ettekandeid ja avaldusi üldsuse huvides kasutades nõustamistel kogutud üldistatud infot kuid garanteerides klientide anonüümsuse. Case study anonüümse avaldamise korral on vajalik kliendi nõusolek. Nõustaja võib mõnikord kasutada oma elukogemust nõustamisel kui see kliendile võib kasuks tulla, kui nõustaja kasutab näidet kellegi teise elust, siis ainult inimese nõusolekul (v.a. avalik info meedias). Nõustaja vastutab info väärkasutamise eest mis on kuidagi teisi inimesi kahjustanud või võib seda tulevikus teha. Nõustaja järgib eetikakoodeksit, millele ta on alla kirjutanud erialaorganisatsioonis kuhu ta kuulub (APA). Kõik vaidlused lahendatakse seadusega ettenähtud korras.
Nõustajal on õigus avaldada kliendi isik (vajadusel ka nõustamist puudutavad üksikasjad) kolmandatele osapooltele järgmistel juhtudel:
1) Kohtus kohtuniku nõudel
2) Kui on kuritöö oht
3) Kriminaalne akt on toimunud
4) Ärakasutamine on leidnud aset või on oht, et see toimub
5) Isiku heaolu ja tervis on ohus
6) Kui inimene on teadvuseta ja ei saa enda kohta informatsiooni anda
7) Politsei nõudel
8) Takistamaks haiguse levikut
9) Inimene on ohtlik endale või teistele
10) Keegi teine on ohus kolmandate osapoolte tõttu
11) Inimene ei ole täie mõistuse juures st tema kognitiivsed võimed on puudulikud
12)Ebaeetlise/ebakompetentse nõustamise süüdistuse korral ükskõik mis kujul kõkidele asjassepuutuvatele iskutele ja kui süüdistus on avalik, siis anda omapoolsed selgitused ka laiemale avalikkusele.
Andmekaitse. Nõustaja ei anna kliendi kontaktandmeid kolmandatele osapooltele (va ülalmainitud juhtudel). Nõustaja võib teha märkmeid nõustamise ajal ja salvestada arvutisse kliendi juhtumit puudutavat infot selleks, et parandada nõustamise kvaliteeti. Nõustaja peab salvestustest klienti informeerima. Nõustaja märkmed on privaatsed kuid klient peab saama selgitusi mida nõustaja talletab. Nõustaja vastutab selle eest, et salvestatud andmed ei satuks võõrastesse kätesse ning informeerib klienti sellest, kui kaua tal on vaja neid sälitada ja millal salvestused kustutatakse (enamasti peale nõustamistsükli lõppu).
Stressi sümptomite kohta saab lugeda siit
Stressimaandamise tehnikate kohta saab lugeda siit
Kohtumiseni nõustamisel!
Psühholoog, vaimse tervise ja heaolutreener Helina Mändmets
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar